سمپاشی پشه خاکی

پشه خاکی
پشه خاکی ها از رده حشرات، زیر رده بالداران، راسته دوبالان می باشند در این خانواده گونه های سه جنس هستند و از خون مهره داران تغذیه می کنند.
سمپاشی  خانه و محل کار خود را به ما بسپارید. سمپاشی.com
ریخت شناسی
پشه خاکی ها دوبالانی کوچک و خونخوار هستند به اندازه 5/1 میلمتر به رنگ زرد روشن تا خاکستری با بدنی مودار و بدن حشره بالغ آن سه بخش  سر، قفس سینه، شکم دارد.

زیست شناسی
پشه خاکی ها دگردیسی کامل دارند و دارای چهار مرحله تخم، لارو، شفیره و حشره بالغ می باشد، تخم های کوچک این حشرات در حدود 3 تا 4 میلیمتر بوده و کم و بیش بیضی شکل و بطور معمول به رنگ قهوه ای و یا سیاه رنگ هستند. پشه های بالغ در هر تخمگذاری15 الی 100 تخم بصورت تک تک رها می کند، ماده ها تخم خود را در نقاط مرطوب مانند: شکاف سنگ فرشها، شکافها و سوراخهای سطح زمین، ریشه خارجی درختان، شکافهای موجود در کف طویله و مرغداریها، میان شاخ و برگهای ریخته شده قرار می دهند. هر چند تخم ها در آب قرار داده نمی شوند ولی به محیطی با رطوبت زیاد نیاز دارند در شرایط مطلوب تخم ها ظرف 6 الی 17 روز تفریخ می شوند.

همانطور که گفته شد پشه خاکی ها دارای دگردیسی کامل بوده و تخم ها پس از گذارندن دوره خود تبدیل به لارو می شوند. لاروها دارای 4 مرحله لاروی می باشند که پس از طی این دوره 21 الی 60 روز که بستگی به شرایط محیطی دارد، تبدیل به شفیره و سپس بعد از 7 الی 14 روز بالغ می شوند.

تغذیه
لاروها بطور عمده از مواد آلی در حال پوسیدن تغذیه می کنند. این مواد شامل قارچ ها، برگ های جنگلی، سبزی، مدفوع حیوانات و بدن درحال فساد بندپایان است.لاروهای بطورکامل رشد یافته به طول 4 الی 6 میلیمتر بوده و دارای سر مشخص و سیاه رنگ، مجهز به آرواره هایی کوچک می باشد.

چرخه زندگی پشه خاکی ها 30 تا 100 روز است و بستگی کامل به شرایط محیطی دارد. پشه خاکی های نر و ماده از شیره گیاهی تغذیه می کنند ولی ماده ها برای تخمگذاری و رسیدن تخم ها بایستی خونخواری کنند که این کار برای تأمین مواد غذایی پروتینی برای رشد تخم ها می باشد .پشه خاکی های ماده به علت دارا بودن ضمایم دهانی بسیار کوتاه قادر به گزش از روی لباس نبوده و نقاط کم مو و باز بدن را مورد گزش قرارمی دهند .میزبان این حشرات حیوانات اهلی، سگها، جوندگان اهلی و وحشی، مار، مارمولک و گاهی پرندگان می باشند .خونخواری به طور معمول محدود به شب و یا هنگام طلوع و غروب آفتاب می باشد. خونخواری اکثر گونه های پشه خاکی معمولاً در خارج از اماکن صورت می پذیرد .حداکثر ارتفاع پرواز پشه خاکی ها در کشور ما در شرایط آب وهوایی مناسب حدود 20 متر می باشد .در هر بار پرواز بیش از نیم متر از سطح زمین بلند نمی شوند. باد از فعالیت پرواز و خونخواری این حشرات جلوگیری بعمل می آورد و فقط در مواقع آرام بودن هوا از پناهگاه های خودشان خارج می شوند.

پشه خاکی های بالغ در طول روز بر روی سطوح و در محیط های محفوظ، تاریک و مرطوب استراحت می کنند. این محل ها شامل لابلای شاخه و برگ گیاهان در سطح زمین، لانه حیوانات، پرندگان و نقب های ایجاد شده توسط جوندگان، شکافها و سوراخ های درختان، شکاف و زیر تخته سنگ ها، داخل غارها، اماکن انسانی شامل زیر تخت ها، پشت کمدها، شکاف دیوارها، زیر زمین و سایر قسمتهای سایه دار اماکن حیوانی شامل طویله ها و اصطبل ها می باشد.

تعداد گزش در محلهای رشد و نمو پشه خاکی ها زیاد است. درمنطقه خوزستان برای فلبوتوموس پاپاتاسی ناقل اصلی سالک روستایی در روی کلنی جوندگان 120 گزش در ساعت گزارش شده است. پشه خاکی ها در هر نوبت نیم میلی گرم خون می خورند.


در صورت استفاده از حشره کش ها به موارد ذیل توجه نمایید:
1-  قبل از استفاده، آنها را خوب تکان دهید .

2- روی ظروف، آب و مواد غذایی و تنگ ماهی را کاملا بپوشاند.

3- پس از اسپری کردن اتاق را ترک کنید و پس از 10 دقیقه به محل باز گردید.

4- هرگز نزدیک شعله آتش، مواد اشتعال زا، سطوح داغ و الکتریکی اسپری نکنید.

5- چنانچه دست یا هر جای بدنتان با مواد حشره کش آلوده شد فورا آن را با آب و صابون بشویید.



اقداماتی که پس از اتمام سمپاشی حرفه ای باید صورت گیرد:
1-توجه داشته باشید که ،تنها پس از هوادهی می توانید به محل باز گردید.

2- در صورت آغشته شدن مواد غذایی و آب به مواد سمی،از مصرف آن خودداری کنید.

3- پس از سمپاشی و بازگشت به محل تمامی راه های جریان هوا،در و پنجره ها را باز بگذارید.

4- به این نکته توجه داشته باشید؛ سم تا زمانی که مرطوب است و کاملا خشک نشده می تواند مسمومیت ایجاد کند.

5- با مشاوره با کارشناسان زمان مناسب برای ورود به محیط را مشخص کنید تا دچار مسمومیت توسط بخار و ذرات معلق ناشی از سم نشوید.

6- خانمهای باردار،کودکان ،افرادی که دچار بیماری قلبی، کلیوی، حساسیت های پوستی و... هستند؛ برای  حضور در محل سمپاشی شده طبق توصیه ی کارشناسان عمل کنند.

7- کنترل جهت اطمینان از نتایج بدست آمده با استفاده از روش های پاک سازی محیط ، بهبود شرایط وساختمان وسایراقدامات،زیر نظرمتخصصان سمپاشی تک صورت می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد